Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Mobilbanken Ung

Mobilbanken Ung är i allt väsentligt en lightversion av vanliga Mobilbanken men som kan användas av alla under 18 år. Tjänsten i sig är kostnadsfri men vi ber dig vara uppmärksam på att kostnader från mobiloperatör för uppkoppling eller överförd datamängd kan tillkomma.

Mobilbanken Ung är smart, snabb och enkel att använda. Det finns två inloggningssätt som erbjuds beroende på ålder. Båda metoderna kan bara skaffas på bankkontor på samma sätt som vid anslutning av nytt Internetbank Ung-avtal (gäller samtliga produkter till minderåriga). Med den senaste appen kan man bl a:

  • Skaka fram saldot (s k "snabbsaldo")
  • Se vad saldot är värt (s k "snabbsaldo swipe")
  • Göra överföringar mellan egna konton (ej till andras konton)
  • Se transaktioner
  • Ladda kontantkort
  • Ändra bakgrundsbild

Ladda ner Mobilbanken Ung via App Store eller Google Play. Den heter kort och gott "Sparbanken Ung".

Frågor och svar Mobilbanken Ung

Kom igång

Hur skaffar jag appen?
Vad behöver jag för att börja använda Mobilbanken ung?
Kostar appen något?
Vem kan använda appen?
Hur gör jag om jag behöver hjälp?
Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?
Vilka modeller fungerar den senaste versionen av iOS-appen på?
Måste jag ha en smartphone för att kunna använda appen?
Jag är kund i en sparbank, kan jag använda appen?
Jag är kund både i Swedbank och i en Sparbank, behöver jag ladda ner två olika appar?
 

Logga in

Vilka inloggningsuppgifter finns för appen?
Vad är det för personlig kod jag ska använda mig av för att logga in i appen?
Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Tjänster i appen

Kan jag betala räkningar i Mobilbanken ung?
Hur fungerar tjänsten snabbsaldo?


Kom igång

Hur skaffar jag appen?

  • Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
  • Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.

Vad behöver jag för att börja använda Mobilbanken ung?

Har du idag Internetbanken ung har du automatiskt tillgång till Mobilbanken ung och behöver bara ladda ner appen i App Store eller Google Play till din mobil. Sök på Swedbank Ung i App Store/Google Play (Är du kund i en sparbank söker du på Sparbanken Ung).

Har du inte Internetbanken ung idag behöver du ansluta dig vilket kan göras på bankkontor på något av följande sätt:

Den underårige och en av vårdnadshavarna med fullmakt från den andre vårdnadshavaren som undertecknats och bevittnats (återfinns på swedbank.se/mobilung) besöker kontoret.

Kostar appen något?

Appen är kostnadsfri. Det kan tillkomma kostnader från din mobiloperatör för surf eller överförd datamängd.

Vem kan använda appen?

Du behöver vara privatperson och under 18 år för att kunna använda appen. Du behöver också ha ett avtal för att kunna använda Internet- och Mobilbanken ung.
 

Hur gör jag om jag behöver hjälp?

Internetbankens kundtjänst kan hjälpa dig med frågor kring appen.
Ring 0771 – 97 75 12, alla dagar mellan 07.00 och 23.00.

Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?

För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 4.3 eller senare i iPhone och version 2.1 eller senare i Android. Med ett äldre operativsystem går det inte att installera appen i mobilen. Du kan själv uppdatera till ett senare och säkrare operativsystem genom att ansluta mobiltelefonen till datorn med datorsladden (USB) som tillhör telefonen. Normalt startar uppdateringen direkt, följ då instruktionerna som visas i datorn.

Krav för appen:

iPhone: iOS version 4.3 eller senare.
För att se vad du har för version av operativsystem: Välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 4.3.

Android: Android version 2.1 eller senare.
Det kan skilja från telefon till telefon hur man ser vilken version av operativsystemet man har i sin Android-mobil. Vanligtvis kollar man så här: Välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 2.1.

Vilka modeller fungerar den senaste versionen av iOS-appen på?

iPhone3GS, iPhone4, iPhone5, iPod Touch - tredje, fjärde och femte generationen, iPad – alla versioner

Måste jag ha en smartphone för att kunna använda appen?

Ja, appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler.

Jag är kund i en sparbank, kan jag använda appen?

Är du kund i en Sparbank ska du ladda ner Sparbankernas app. Använd sökord Sparbanken ung när du söker efter appen i App Store eller Google Play. När du öppnar upp appen för första gången väljer du då vilken sparbank du tillhör.
 

Jag är kund både i Swedbank och i en Sparbank, behöver jag ladda ner två olika appar?

Ja, du behöver ladda ner två appar. Ladda ner och logga in i Swedbanks app för att komma åt ditt engagemang i Swedbank och Sparbanken-appen för att komma åt ditt engagemang i en Sparbank.
 

Logga in

Vilka inloggningssätt finns för appen?

Det går att logga in i appen med Mobilt BankID och personlig kod.

Vad är det för personlig kod jag ska använda mig av för att logga in i appen?

Personlig kod är en sex tecken lång kod som behöver innehålla minst två siffror och minst två bokstäver. Det är samma personliga kod som du använder för att logga in i internetbanken ung. Har du glömt din personliga kod är du välkommen att besöka ett bankkontor, så hjälper vi dig att skicka hem en ny kod.

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Du skaffar Mobilt BankID på ditt närmaste bankkontor. Båda förmyndarna och legitimation behöver besöka kontoret, alternativt en förmyndare samt påskriven fullmakt från andra förmyndaren.

Läs mer om Mobilt BankID för ungdomar

Tjänster i appen

Kan jag betala räkningar i Mobilbanken ung?

Nej, du kan se saldo på dina konton och göra överföringar mellan egna konton, men inte göra betalningar till andra i Mobilbanken ung.

Hur fungerar tjänsten snabbsaldo?

Snabbsaldo är en funktion där du kan se hur mycket pengar du har på ett utvalt konto, utan att behöva vara inloggad. Snabbsaldofunktionen finns inte i iPad-appen. Du aktiverar snabbsaldo genom att logga in i appen och välja Inställningar/Snabbsaldo. Sedan väljer du vilket konto du vill koppla till tjänsten och sedan Aktivera. Genom att skaka telefonen när du befinner dig på startsidan av din mobilbank, kommer snabbsaldo fram. Skaka telefonen igen, så döljs snabbsaldot.

 

Stäng Skriv ut