Hoppa till textinnehållet

Det här ingår för 0 kr/mån

  • Ungdomskonto (barnets bankkonto)
  • Appen
  • Internetbanken för unga
  • Mobilt SäkerhetsID
  • Mobilt BankID
  • Swish
  • Bankkort Mastercard ung
  • Kundcenter självbetjäning
  • Kort på kort - designa ditt eget kort
  • Näthjälpen för barn och unga
  • Ladda och köp - ladda kontantkort direkt i appen

Så skaffar du banktjänster till ditt barn

1. Gör ditt barn till bankkund

Om du är kund i banken kan du enkelt göra ditt barn till bankkund via internetbanken. Då kan du samtidigt öppna ett eller flera konton i barnets namn.
Skrattande barn leker ute i trädgården med en vattenspridare en solig sommardag

2. Ladda ner

Be ditt barn ladda ner apparna:
  • BankID säkerhetsapp
  • Swish
  • Sparbanken Privat

 

4. Skaffa bankkort Mastercard ung

För att skaffa ett bankkort till ditt barn behöver du ringa eller besöka oss. När du ringer behöver du en muntlig fullmakt från den andre vårdnadshavare. 

Bankkort Mastercard Ung

* För att kontakta oss via telefon behöver du vara ansluten. Anslut dig för att ringa.

Så fungerar tjänster för barn och unga

Appen

Med Appen kan ditt barn skaka fram sitt saldo på kontot samt föra över pengar mellan konton och börja spara till sin dröm!

Betala med kort eller swish

Med ett eget konto, bankkort och swish kan barnet betala sina inköp själv. 

Logga in säkert - Mobilt SäkerhetsID och Mobilt BankID

Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod som Högsby Sparbank har för barn när de ska logga in i Sparbanken Privat-appen, internetbank och swisha. Barnet använder BankID säkerhetsapp (samma app som vuxna har) men den kommer bara fungera vid inlogg till Högsby Sparbank.

Med ett Mobilt BankID kan barnet också logga in på externa plattformar som till exempel 1177. Barn som har ett Mobilt SäkerhetsID kan uppgradera det till ett Mobilt BankID tillsammans med en förälder i Sparbanken Privat-appen. Det kan också beställas genom att ni tillsammans besöker ett bankkontor.
Så beställer du BankID till barn 

Behöver jag fullmakt?

Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt). Ni bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot. Vid tecknandet av personliga tjänster på ett kontor, exempelvis bankkort och Mobilt BankID, behöver både du som förälder och barnet legitimera sig.

Behöver jag vara kund för att mitt barn ska kunna skaffa tjänsterna?

Nej. Om du som förälder inte är kund i Högsby Sparbank kan du besöka ett bankkontor så hjälper vi dig att skaffa tjänsterna till ditt barn.

  1. Kontakta oss

    Ring oss eller besök ett kontor så hjälper vi till att öppna ett konto, beställa ett bankkort och ge barnet tillgång till våra digitala tjänster. Du bestämmer om både ni föräldrar och barnet ska kunna använda kontot.

    Om du som förälder är kund i Högsby Sparbank

    Besök vårt kontor

     

  2. Ladda ner

    Be ditt barn att ladda ner apparna för Mobilt SäkerhetsID/BankID och Swish samt appen Sparbanken ung.

  3. Aktivera tjänster

    När barnet har blivit kund kan du hantera barnets digitala tjänster under Inställningar – Hantera tjänster- Hantera barns tjänster i din egen app. Du kan till exempel aktivera Mobilt SäkerhetsID/BankID och Swish. För Swish kan du dessutom välja om barnet ska kunna swisha till både privatpersoner och företag och hur mycket barnet ska kunna swisha.

Hur öppnar jag mitt barns kort för internetköp?

1. Logga in i din internetbank
2. Klicka på Övriga tjänster
3. Klicka på Barns tjänster - välj Hantera internetköp

Hur skaffar mitt barn ID-kort?

Barn under 18 år kan ansöka om id-kort (identitetskort) hos Skatteverket eller hos Polisen.

Kan mitt barn ansluta till Apple Pay?

Bankkortet MasterCard ung går inte att ansluta till Apple Pay.

Hur skaffar mitt barn Mobilt BankID för att kunna logga in på till exempel 1177 eller myndighet?

Om ditt barn under 18 år behöver identifiera sig hos myndighet eller vården går det att skaffa Mobilt BankID. Du som vårdnadshavare behöver då tillsammans med ditt barn besöka  bankkontoret så hjälper de er.

Mitt barn har ny mobil - hur gör jag?

Be barnet ladda ner apparna: BankID säkerhetsapp, Swish och Sparbanken Ung på sin nya mobil. Du som förälder aktiverar tjänsterna i din egen app under menyn Övriga tjänster - Barns tjänster. Om barnet hade ett Mobilt BankID på sin gamla mobil så behöver ni besöka bankkontoret.